NJN heka Texel

Vrijdag
Van vrijdag tot en met zondag was er weer het jaarlijkse kamp van de NJN op Texel. Zo'n weekend gaan we met een leuk clubje mensen het eiland rond vogelen in de hoop iets leuks te vinden, en natuurlijk om te genieten van het eiland. Op vrijdagochtend begon dit weekend voor mij door samen met Janna de treinreis aan te gaan. Onderweg kwamen we een knetter stoned kerel tegen waar we gedurende (bijna) de hele reis wat mee hebben lopen ouwehoeren. De reis verliep voorspoedig en na een lekkere wandeling zaten we op de boot naar Texel.
Op Texel een fiets gehuurd met extra versnellingen, want de wind loog er niet om met een ZW 6. In Oudeschild zit al een tijdje een roze spreeuw, en dit een nieuwe jaarsoort voor mij, dus hier gingen als eerste heen. Terwijl we door het dorpje aan het fietsen waren op zoek naar de juiste steeg kwamen we een fotograaf tegen, en bijna tegelijkertijd hoorden we een pestvogel roepen, leuk! Deze even snel bekeken, en de bekende weg naar de roze spreeuw gevraagd. Deze was een half uurtje geleden gezien, dus er was hoop dat hij snel zou komen, dacht ik. Ondertussen begonnen we wat af te koelen en na 1,5 uur wachten zat de vogel opeens op het grasveld naast het steegje. Hier trok hij op met een zestal "gewone" spreeuwen en ze vlogen een beetje heen en weer en doken zo nu en dan in een boom. Door het gras stampen en in de bomen zitten vonden ze toch niet alles, en op een gegeven moment gingen ze weer in de bekende druivenstruik zitten. Dit was helaas maar van korte duur, en de vogel vloog weer verder. We gingen even langs de supermarkt om wat te eten te halen, en toen we buiten kwamen hoorden we meteen een bladkoning roepen. Na hier even gewacht te hebben of we de vogel konden vinden, vervolgden we weer onze reis.
Na wat gebel met Tim en kornuiten besloten we ook richting de Rovershut (onze campeerboederij) te gaan en wat boodschappen te doen voor het avondeten. Het eten was lekker en de avond ging heerlijk voorbij.

Roze spreeuw (Pastor roseus - Rosy Starling)

Zaterdag
Gisteren hadden Tim, pieter en Joachim een noordse pijl en vorkstaartmeeuw over zee, en het vloog verder ook wel leuk, dus voor ons een goede reden om met ons brakke hoofd over zee te gaan kijken. Al snel zaten we op het duin en kon het vliegen beginnen. Het vloog wel leuk met 2 grote zee-eenden, een grote jager, 3 alken, 8 dwergmeeuwen, 3 strandleeuweriken en verder erg veel jan-van-genten en drieteenmeeuwen. Na 1,5 uur waren we hier wel uitgekeken en gingen terug naar de boerderij om te eten. Hierna snel met Jan een tandem gehuurd om vervolgens de hele dag over en door Texel te toeren. Op de slufter hadden we een mooie groep strandleeuweriken met 2 ijsgorzen ertussen. Het aanvallend vogelen leverde verder weinig op en het weer was ook niet alles, waardoor we even wat lekkers gingen eten in een restaurantje.

Zondag
Een lekkere NW 6, wat wil je nog meer? Met deze gedachten ging de wekker om kwart voor 7 en fietsten we naar paal 15 om te gaan zeerukken. Op het strand waren we snel van deze illusie af. Op het duin, waar we mooi overzicht hadden, konden we de telescoop niet stil houden door de wind, en achter het restaurant keken we recht tegen de golven aan, waardoor we een hoop mistten. Het leverde op een kleine jager na niks op en we gaven de moed op.
Na ontbeten te hebben in ons gebouw hebben we het hele gebouw opgeruimd en onze spullen weer ingepakt. Ik ging weer kijken hoe het in Oudeschild was, en hoopte weer op de roze spreeuw. Onderweg kwamen we 3 pestvogels tegen, en ook in Oudeschild was een groep van ongeveer 100 beesten aanwezig. De roze spreeuw werkte niet meer mee, en verder konden we ook weinig leuks vinden.

Pestvogel (Bombycilla garrulus - Bohemian Waxwing)